logo
امروز : چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۹
[ شناسه خبر : ۴۱۲۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
استرس و اضطراب معضل حل‌نشدنی جوامع امروزی است؛

اثرات مخرب استرس بر روح و روان

اثرات-مخرب-استرس-بر-روح-و-روان
استرس بر تمام ارگان‌های بدن تأثیر می‌گذارد و باعث بروز بسیاری از مشکلات روحی و جسمی می‌شود که کنترل آن نیاز به تمرکز و مثبت‌اندیشی درباره محیط پیرامون دارد و تغییر سبک زندگی مهم‌ترین عامل کنترل این معضل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ استرس یکی از اصول خودمراقبتی در افراد است که نقش مهمی در ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌های مختلف دارد.

بیشتر بخوانید

استرس‌های روزانه که در افراد بر اثر تنش‌های محیطی رخ می‌دهد مهم‌ترین عامل در وقوع بیماری‌های جسمی است و استرس ناشی از افکار و برداشت‌های غلط درباره موضوعی است که اتفاق نیفتاده است و فرد با تفکر در آن روح و جسم را درگیر می‌کند و به مرور زمان تأثیرات منفی این افکار را در زندگی و اجتماع مشاهده خواهد کرد.

بروز استرس باعث افزایش ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که تأثیر کاهنده بر عملکرد دستگاه ایمنی در افراد دارد و اگر کنترل نشود باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها مخصوصاً فشار خون خواهد بود.

ورزش، اصلاح سبک زندگی و مثبت‌اندیشی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و در کاهش استرس تأثیر مثبت دارد و در این راستا پایگاه‌ خبری تحلیلی موج‌رسا به بررسی استرس و تأثیرات منفی آن در زندگی و جامعه پرداخته است.

 کنترل استرس مانع بروز بیماری می‌شود

خدیجه کابلی مدیر مرکز روانشناسی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه استرس همان فشار عصبی است که بر اثر تنش‌هایی مختلف در فرد بروز پیدا می‌کند، اظهار کرد: هر ناکامی که در بدن باعث ایجاد تغییر شود باعث بروز حالت تنش‌زا در افراد خواهد شد.

وی با بیان اینکه استرس و عوامل مؤثر آن در حد تا امکان باید کنترل شود، ادامه داد: گاهاً در افراد مختلف کوچک‌ترین عامل نیز باعث بروز استرس‌های شدید می‌شود و که بعد از حذف آن موارد بدن به حالت اولیه بر می‌گردد.

مدیر مرکز روانشناسی عنوان کرد: منبع اصلی استرس با توجه به علائم جسمانی، رفتاری در فرد قابل مشاهده است و  اکثراً حالت بی‌قراری داشته که باید از راهکارهای کاهش استرس استفاده شود.

وی ابراز کرد: از جمله مواردی که در کاهش استرس کمک ویژه دارد ورزش کردن، انجام کارهای مورد علاقه و تنفس عمیق است که تأثیر مثبت در روحیه افراد دارد.

رسانه‌‎ها و فضای‌مجازی عامل اصلی در ایجاد استرس است

یحیی حمدی، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه اگر از جنبه جامعه شناختی بخواهیم به موضوع استرس و عوامل مخرب آن بر سلامتی روح و روان نگاه داشته باشیم باید به مفهومی به نام «هیستری جمعی» توجه کنیم که بر استرس و عوامل مؤثر بر آن تأثیر می‌گذارد، اظهار کرد: «هیستری جمعی» از قرن سیزدهم وارد ادبیات پزشکی شده و از دهه 80 میلادی به صورت یک بیماری جمعی در نظر گرفته می‌شود که فراگیر تظاهری از اختلال تبدیلی است که بیش‌‍‌تر در افرادی رخ می‌دهد که همزمان تحت یک محرک تنش‌‎زا واقع می‌شوند.

وی با بیان اینکه در شرایطی که افراد جامعه به صورت همزمان تحت یک عامل تنش‌زا که ایجاد شده قرار گیرند حالت اپیدمیک رخ می‌دهد که از طریق فرآینده مشاهده و کنش اجتماعی به افراد منتقل می‌شود، گفت: متخصصانی که عامل بروز این مشکل را مورد مطالعه قرار داده‌اند معتقدند این بیماری بیش‌تر ساخته ذهنی است یعنی در ذهن شروع می‌شود نه در جسم که علائم فیزیولوژیکی در آن رخ می‌دهد و بدون آن که منشا جسمی داشته باشد.

جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: در هیستری جمعی، فرد دارای علائم فیزیولوژیکی است که در غیاب علت فیزیکی بیماری بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و واکنشی جسمی به پریشانی‌روان رخ می‌دهد.  

وی با اشاره به اینکه هیستری جمعی یک مفهوم جامعه‌شناختی است که به پدیده مضطرب شدن توده‌های مردم در مورد تهدیدی درک شده، معمولاً غیرواقعی یا اغراق‌آمیز اشاره دارد که در برخی موارد با عباراتی فاجعه‌آمیز توسط رسانه‌ها به تصویر کشیده می‌شود، افزود: طبق مطالعات به عمل آمده هیستری جمعی در میان زنان بیش‌تر از مردان روی داده و گسترش پیدا می‌کند که بیانگر این موضوع است که زنان بیش‌تر در معرض موقعیت‌های استرس‌زا هستند اما این روند در سال‌های اخیر به سمت دختران نوجوان میل کرده است.

جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه ادامه داد: بر اساس تحقیقات منتشر شده؛ هیستری جمعی معمولاً در محیط‌های بسته مانند مدرسه و یا مراکز شبانه‌روزی بروز می‌کند و در 70 درصد موارد در بین دختران شایع است که بیش‌تر در گروه سنی 12 تا 14 سال هستند و به‌دنبال آن افراد خردسال نیز به این مشکل مبتلا می‌شوند.

وی تأکید کرد: این نوع از اختلال در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده که علت اصلی آن رسانه‌ها، شبکه‌ها اجتماعی و فضای مجازی مرتبط است.  

 

وجود 75 هزار افکار منفی در فعالیت‌های روزانه

در این جهت اباذر چراغی، رئیس نظام روانشناسی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری موج‌‍رسا با بیان اینکه بخش مهمی از سلامتی جسم را مدیریت استرس به خود داده است، اظهار کرد: شناخت و کنترل عوامل موثر بر آن باعث کنترل و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها می‌شود و استرس اگر مدیریت و یا کنترل نشود عواقب وحشتناکی بر روحیه و سلامتی جسم خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه در تمام دنیا ریشه بسیاری از بیماری‌ها از عدم مدیریت استرس و باورهای غلط در زندگی است، گفت: استرس بر روح و روان فرد تأثیر گذاشته و مشکلات متعددی برای آن ایجاد می‌کند.

رئیس نظام روانشناسی استان زنجان عنوان کرد: در فعالیت روزانه هر فرد 75 هزار افکار غیرمنطقی و افکار کاذب وجود دارد که فقط 25 هزار افکار منطقی در ذهن پدیدار می‌شود و استرس‌های کاذب تأثیرات منفی بر زندگی فرد داشته و به مرور زمان جسم درگیر بیماری‌‎های دیگر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های قلبی و جسمانی منشأ آن استرس بوده و اگر فردی استرس خود را کنترل کند بر ارگان‌های بدن تأثیرات مثبت خواهد گذاشت تأکید کرد: راهکار اصلی اصلاح سبک زندگی در افراد درگیر مشکل استرس بوده و شادابی افراد در جامعه نیز بر تحقق این امر تأثیر مستقیم می‌گذارد.

استرس قابل کنترل است به شرطی که بتوان بر افکار منفی در ذهن مدیریت کافی داشت و راهکارهای اصلی ورزش و تغییر سبک زندگی است که افراد مختلف باید مد نظر قرار دهند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۹
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۲۴
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۲
  • غروب آفتاب : ۱۷:۳۹
  • اذان مغرب : ۱۷:۵۷
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۱۹